A-nest 2002 vervolg

Zo’n twaalf jaar geleden wilde ik graag een nest fokken met Zanuk iz Severnoi Zemli. Helaas was mijn toenmalige partner niet echt razend enthousiast en zat Zanuk fysiek steeds niet goed genoeg in haar vel. Bovenal moet je fokken samen willen, anders wordt het niets. Het hele fokverhaal heb ik toen vervolgens maar uit mijn systeem gegooid...

2000 – Tiniteqilaq’s Eager Eskimo
Tot... ik alleen kwam te staan en hoopte mijn wens toch nog eens te kunnen vervullen.
In 2000 heb ik Tiniteqilaq’s Eager Eskimo als pup gekocht bij Maya en Paul Brunner. In principe omdat ik er een tweede husky bij wilde voor Zanuk en voor eventuele fokplannen.

Wat betreft het fokken was het afwachten hoe de pup zou uitgroeien en of ze goed genoeg zou zijn qua exterieur, heupen en ogen om mee te fokken.
Halverwege het jaar 2002 heb ik Eskimo laten onderzoeken op heupen en ogen en ja!! ik kon met haar fokken! Intussen had ik al het nodige vooronderzoek gedaan naar een geschikte dekreu en uiteindelijk ben ik in “zee” gegaan met Adry Voorbach en Leo den Ouden om hun prachtige reu Bungee Billkoff iz Severnoi Zemli te gebruiken voor een dekking.

29 november 2002 – Siberian Spirit’s A Nest
Het geluk was geheel aan mijn zijde... de dekking was geslaagd en op 29 november zag mijn eerste nest het levenslicht; drie reuen en twee teven:
Aragorn, Aik Bungee Bear, Alyeska, Ana Laika en Aron. Negen weken lang plezier, spanning over of het allemaal wel goed ging en zou gaan, veel plas en poep ruimen, eten verzorgen, dierenarts bezoekjes, visite ontvangen, nieuwe eigenaars ontvangen en blij maken met een wekelijks bezoekje aan hun pup, maar vooral heel veel genieten van de kleine wondertjes op vier pootjes.

Dag in dag uit, met vijf pups en nog een periode met een zieke moederhond...
ik had het allemaal niet gekund zonder extra hulp van allemaal lieve mensen, die het heerlijk vonden om op te passen, als ik moest werken, meehielpen met voeren, naar de dierenarts gaan en meeliepen met het eerste buitenwandelingetje van de pups naar de duinen en door het winkelcentrum.
Ik was ontzettend blij met zoveel lieve en dierbare hulp van vrienden en buren, maar ook vooral met de “nestondersteuning” van Maya en Paul Brunner en van Adry Voorbach.

Uit het eerste nest van Eskimo en Bungee heb ik Bear gehouden. Bear werd geboren op het moment dat een van mijn oudere honden, Hannes, overleed. We hadden namelijk tijdens de avond dat de bevalling in volle gang was ook een overlijden. Zo lag die avond het leven en de dood wel heel dicht bij elkaar...

Het fokken heeft me “gegrepen”. Ik vond het een fantastische ervaring, terwijl er wat betreft Eskimo best wel een zorgelijke periode was; zij kreeg namelijk na bijna vier weken een zeer ernstige borstontsteking!

Toch vond ik het een feest en een voorrecht het nest te hebben gefokt.












— copyright © 2007-2022 Siberian Spirit — Alkmaar, Noord-Holland, Nederland —